Detalii

Selecția de anul acesta sărbătorește, în primul rând, centenarul nașterii lui Marcello Mastroianni, ocazie cu care se vor vedea pe marele ecran o comedie populară a cuplului actoricesc Mastroianni-Loren, Ieri, azi, mâine (1963) și Călătorie spre începuturile lumii (1997), ultima apriție pe ecran a lui Mastroianni.


Programul festivalului include, de asemenea, două filme emblematice ale unor importanți cineaști italieni mai puțin cunoscuți în România: Il posto (1961) al lui Ermanno Olmi și Duși de val al Linei Wertmüller și trei redescoperiri ale istoriei cinemaului, specialitatea Ritrovato: Andrieș, filmul pentru copii făcut de Sergei Parajanov în Ucraina și Moldova, la începutul carierei, Frescele Kievului (1966), un proiect neterminat al aceluiași Parajanov, și Khak- e Sar Bé Mohr / The Sealed Soil (1977) al cineastei Marva Nabili, despre rezistența unei femei în Iranul prerevoluționar.


PROGRAMUL PROIECȚIILOR


Joi, 6 februarie


Ora 20:00 - IERI, AZI, MÂINE, regia Vittorio de Sica
Cu: Marcello Mastroianni, Sophia Loren. Comedie, Italia-Franța, 1963, 144 min.


„Câștigător al Premiului Oscar pentru Cel mai bun film străin, Ieri, azi, mâine este o comedie strălucitor de originală cu Marcello Mastroianni și Sophia Loren în rolurile principale a trei povești petrecute în diferite colțuri ale Italiei. În Napoli, cei doi sunt săraci dar descurcăreți, îndeletnicindu-se cu contrabandă stradală de țigări. În Milano, Loren e îmbrăcată în Christian Dior și își discută gusturile în bărbați și mașini. Iar în Roma, Mastroianni e un fiu de industriaș care o ajută pe lucrătoarea sexuală Sophia Loren să întoarcă un tânăr preot rătăcitor pe calea cea dreaptă.” (Criterion Channel)


Vineri, 7 februarie


Ora 20:30 - DEVENIND PARADJANOV: ANDRIEȘ și FRESCELE DIN KIEV


ANDRIEȘ
Regia: Sergei Paradjanov, Yakiv Bazeljan
Cu: Constantin Rusu, Nodar Šašik-ogly, Lyudmila Sokolova, Chiril Știrbu, Eugen Ureche
Fantezie, folclor, film pentru copii, URSS (Ucraina-Moldova), 1954, 62 min.


„Andriješ/Andrieș e primul lungmetraj al lui Paradjanov, co-regizat alături de Yakiv Bazelian. Pentru ochiul avid să recunoască amprenta ulterioară, e și filmul timpuriu cel mai traversat de semne paradjanoviene. Adaptând poemul autorului Emilian Bucov, cineastul a fost liber să modeleze folclorul moldovenesc în acord cu elementul supranatural permis de gen. (…) Logica miraculoasă a basmului – cu personajele sale absurde, de tip Statu-Palmă-Barbă-Cot, cu natura preschimbată, cu simbolismul său emfatic – se transformă în intuiție pentru Paradjanov: nu degeaba proiectul său de diplomă valorifica același material. În 1954, cineastul obligă filmul să vireze înspre pedagogia pentru cei mici, cu tânărul păstor Andrieș (Constantin Rusu) parcurgând un traseu inițiatic naiv și întortocheat, care îi va dezvălui mersul complex lumii. Zece ani mai târziu, Paradjanov va reține lecția acestui univers neliniștitor, căruia îi va conferi o nouă magnitudine.” (Victor Morozov, Scena9)


FRESCELE KIEVULUI
Regia: Sergei Paradžanov
Cu: Tengiz Archvadze, Vladimir Artman, Alexandr Kotchekov, Antonina Leftiy
Film neterminat, experimental, URSS (Ucraina), 1966, 15 min., fără dialog


Paradjanov a lucrat la Frescele Kievului de-a lungul anului 1965. Deși nu a intrat niciodată în producție cu filmul, i-a scris scenariul, a realizat decupajul și a tras câteva teste de cameră în octombrie. După toate aparențele un omagiu adus Marele Război pentru Apărarea Patriei, acțiunea din Frescele Kievului, împărțită în zece «cine-fresce», ar fi trebuit să aibă loc pe 9 mai 1965, la aniversarea eliberării Kievului. Frescele Kievului anticipează poetica și imagistica Culorii rodiei (1969). (…) Pentru Parajanov, filmul a marcat despărțirea de actoria naturalistă și apropierea de mișcarea actoricească pur expresivă. Acest nou interes amintește de fascinația lui Eisenstein pentru gest, și totodată, de studiile timpurii de vioară, canto și balet ale lui Paradjanov. Inevitabil, conducerea sediului din Kiev a Comitetul de Stat pentru Cinematografie (Goskino) a observat că testele de cameră prezintă «o percepție a realității distorsionată… patologică», și, deși au recunoscut valoarea artistică a experimentului lui Paradjanov, l-au reclamat ca fiind diferit de scenariul aprobat. Astfel, întreaga filmare a fost anulată, iar cameramanul Oleksandr Antypenko a transformat testele de cameră într-un scurtmetraj. La puțin timp după, Paradjanov este invitat de studioul armean Armenfilm să realizeze un lungmetraj despre viața poetului național Sayat Nova. (Daniel Bird, Il Cinema Ritrovato 2024)


Sâmbătă, 8 februarie


Ora 18:00 - IL POSTO
Regia: Ermanno Olmi
Cu: Sandro Panseri, Loredana Detto
Coming of age, Italia, 1961, 98 min.


Un tandru coming-of-age și totodată o observație atentă a dezumanizării corporatiste, Il posto este povestea emoționantă și hilară a unui tânăr împiedicându-se pe drumul către maturitate. „(…) Cel de-al doilea lungmetraj al lui Ermanno Olmi, Il posto, a condus cinemaul internațional către ceva cu totul nou: o senzație de intimitate între regizor și personaje care depășea orice dăduse canonul neorealist până atunci. În anii ce au trecut, filmul a avut un impact profund asupra unor regizori unul și unul, printre care Wu Nien-jen, Abbas Kiarostami și Martin Scorsese. (…) Filmele lui Olmi se simt ca o întâlnire între patru ochi cu oameni reali – îți dau impresia că regizorul se ține de mână cu fiecare personaj în parte. « Senzația pe care o am este că multe dintre alegerile pe care le fac nu îmi aparțin numai mie, ci și altora », i-a spus Olmi cândva lui Ellen Oumano.” (Kent Jones, „Il posto: Handcrafted Cinema”, 2003, The Criterion Channel)


Ora 20:00 - CĂLĂTORIE SPRE ÎNCEPUTURILE LUMII
Regia: Manoel de Oliveira
Cu: Marcello Mastroianni, Jean Yves Gautier, Leonor Silveira, Diogo Doria
Dramă, Portugalia-Franța, 1997, 98 min.


Lansat postum, ultimul film al lui Marcello Mastroianni, Journey to the Beginning of the World, este o realizare supremă în cariera marelui actor. În anii 1990, Mastroianni, în vârstă de 60 de ani, a colaborat cu realizatori vizionari precum Robert Altman, Agnès Varda, Raúl Ruiz și, în sfârșit, Manoel de Oliveira, la acest film fascinant despre un secol și două vieți. În Călătorie la începutul lumii, Afonso este un actor născut dintr-un tată portughez și o mamă franceză. Pornește în căutarea originilor sale, vizitând împreună cu prieteni satul natal al tatălui său decedat: câțiva colegi actori și Manoel, regizorul cu care lucrează la un film. De-a lungul călătoriei, două narațiuni se împletesc: amintirea copilăriei lui Manoel și reconstrucția vieții tatălui lui, Afonso. Premiul Criticii (FIPRESCI) la Festivalul de Film de la Cannes în 1997.


Duminică, 9 februarie


Ora 18:30 - THE SEALED SOIL
Cu: Flora Shabaviz
Dramă, Iran, 1977, 1h 30 min.


„Cu mult înaintea filmelor despre femei iraniene ale lui Rakhshan Bani-Etemad și Jafar Panahi, Marva Nabili a regizat The Sealed Soil (Khake sar beh mohr), bazat pe povestea adevărată a luptei pentru independență a unei tinere femei în Iranul pre-revoluționar. Prin tușele sale poetice, dialogul rarefiat și interesul pentru viața de zi cu zi a protagonistei sale, filmul amintește de Jeanne Dielman (1975) al lui Chantal Akerman, dar și de cinemaul lui Sohrab Shahid-Saless.” (Hossein Eidizadeh, Sight and Sound). „Khak-e Sar bé Mohr urmărește viață repetitivă și reprimată a lui Roo-Bekheir, o tânără femeie dintr-un sat sărac din Sud-Vestul Iranului, și rezistența sa la o căsnicie aranjată. Este o critică riguroasă din punct de vedere formal, și totodată distantă emoțional, a patriarhatului și a falsei reforme a agriculturii iraniene care a fost unul dintre motivele revoluției din 1979. Acesta a fost filmul de diplomă al lui Nabili în urma studenției în New York. Cu ajutorul producătorului și cameramanului Barbod Taheri, cineasta s-a întors în Iran și a făcut o înțelegere în urma căreia să regizeze parte din seria TV Povești persane antice la schimbul unei echipe de filmare și a peliculei de 16mm. (…) Folosind cadre lungi și statice, Nabili citează influența majoră asupra filmului a miniaturii persane, [artă picturală] în care povestea este reprezentată la distanță, permițând spectatorului o interpretare liberă a personajelor. Cineasta îi numește, de asemenea, Bertolt Brecht și Robert Bresson ca inspirații (…).” (Ehsan Khoshbakht)


Ora 20:30 - DUȘI DE VAL
Regia: Lina Wertmüller
Cu: Mariangela Melato, Giancarlo Giannini
Comedie, Italia-Franța, 1974, 1 h 54 min.


„Raffaella (Mariangela Melato), frumoasa bogătașă cu limba ascuțiță care a închiriat un yacht, și Gennarino (Giancarlo Giannini), sicilianul care lucra pe yacht ca ajutor de marinar, naufragiază împreună pe singura insulă a Mediteranei care nu a fost încă ocupată de turiști germani. Precum Popeye Marinarul și Olive, cei doi sunt prinși într-o luptă pasională. El este un comunist cu dedicarea unui creștin din primul secol. Ea, o capitalistă… Și mai important, el este bărbat, și ea, femeie, iar fiecare va plăti pentru asta… Giannini și Melato sunt cel mai bun lucru care s-a întâmplat comediei italiene de când Mastroianni și Loren s-au certat în anii ’60.” (Vincent Canby, The New York Times)


Biletele sunt disponibile online pe eventbook.ro

 

  • Distribuie:
event

promo video

play

IL CINEMA RITROVATO ON TOUR 2025

06 februarie - 09 februarie

EDIȚIA A 2-A